Čudesne staklene kapi stopile se s bašćanskim mrgarom: Na brdo iznad Vele plaže stigla dojmljiva umjetnička instalacija

Instalacija poznatog čileanskog arhitekta hrvatskih korijena Smiljana Radića i Marcele Correa sastoji se od dvije staklene kugle nepravilnog oblika, koje lome sunčevu svjetlost u svim smjerovima, a smještena je na nedostupnom lokalitetu mrgara Ljubimer

0
92

Na brdu iznad bašćanske Vele plaže, svoj trajni dom našla je iznimno atraktivna i u najmanju ruku dojmljiva umjetnička instalacija »Kapi« čileanskog arhitekta svjetskoga glasa i hrvatskih korijena Smiljana Radića i njegove partnerice Marcele Correa. Radi se o iznimnom, unikatnom umjetničkom djelu, stvorenom iz poštovanja prema inspirativnom prirodnom okruženju u koje je uklopljeno, osmišljenom u sklopu programa Lungomare Art, Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, s ciljem trajnog uljepšanja i umjetničkog obogaćenja lokaliteta ponad Baške.

Nakon opsežnih priprema i radova, Kapi su ovih dana helikopterom donesene na predviđenu lokaciju, koja je inače dostupna isključivo planinarima i pješacima. Instalacija Kapi sastoji se od dvije staklene kugle promjera 60 cm i nepravilnog oblika, koje lome sunčevu svjetlost u svim smjerovima. Umjetnička instalacija Kapi smještena je pored mrgara Ljubimer, odakle se pruža veličanstven pogled preko mora, sve do susjednog otoka Prvića, kao i Velebita.

Oplemenjeni prostor

– Ljubimer je jedna od karakterističnih kamenih struktura ovoga kraja. Riječ je o primitivnom, ali istodobno i sofisticiranom sustavu zidova koji podsjećaju na megalitske spomenike, rekla je, predstavljajući nam nov umjetnički ures jednog od najatraktivnijih lokaliteta te otočne turističke destinacije Ivana Topić, direktorica TZO-a Baška. Prostor na koji su postavljene Kapi i dosad je bio atraktivan i prepoznatljiv, posebice po brojnim obilježenim planinarskim stazama. Sad je oplemenjen i ovom dojmljivom Lungomare Art instalacijom koja na mrgare stavlja dodatni naglasak, poštujući njihove vrijednosti i strukturu, ne dominirajući nad njima niti svojim oblikovanjem, niti materijalima, naglasila je čelnica bašćanskog TZ-a.

Prastara građevinska tehnika gradnje suhozida, odnosno gromača, slaganjem kamenja bez ikakvog vezivnog materijala, još je uvijek očuvana u krčkoj tradiciji. Njezin su najdojmljiviji i najrjeđi primjer upravo mrgari, kompleksne višeprostorne ovčare od suhozida, s tlocrtom u obliku cvijeta, a koje se koriste za razvrstavanje ovaca različitih vlasnika, koje se inače slobodno kreću brdima povrh Baške.

Krhki mrgari

Mrgari ukrašavaju općinska pasišta (komunade) na samo tri lokacije na Krku (pored Baške, Jurandvora i Batomlja) te su građeni od jednostrukog suhozida, zbog čega su dosta krhki i traže redovito održavanje od strane njihovih graditelja. Osim na krajnjem jugu otoka Krka i na susjednom otoku Prviću, takvih suhozidnih objekata ima još samo na Islandu te u Walesu.

– Nadamo se da će ova instalacija privući posjetitelje te doprinijeti obogaćivanju turističke ponude ovog već prirodno atraktivnog područja, ali u konačnici pridonijeti i prepoznatljivosti ovog jedinstvenog primjera pučke arhitekture, podizanju svijesti o njegovoj vrijednosti te o važnosti njegova očuvanja, zaključila je Ivana Topić.

Glavni partneri u ovom umjetničkom projektu koji će kroz tu iznimno atraktivnu, lijepu i skladnu instalaciju bašćanski kraj učiniti trajno povezanim s programom EPK, bili su Općina Baška i njena Turistička zajednica, a suradnici članice i članovi Društva za kulturu, ekologiju i tradiciju Sinjali. U iznimno zahtjevnoj produkciji umjetničke instalacije sudjelovali su i predstavnici tvrtke Bokart, savjetnik Jaromir Vamos te tvrtka FlyCom Aviation.

Njegovanje autentičnosti

Osluškujući trendove potražnje, potrebno je još više njegovati prirodnu autentičnost te uvijek voditi računa o dugoročnoj zaštiti prostora i održivom upravljanju ekosustavom i kulturnom baštinom. A mrgari, suhozidi i bunari na području općine Baška kao jedinstveni primjeri pučke arhitekture, to zasigurno jesu, ustvrdila je Topić, zadovoljna i ponosna sudjelovanjem institucije koju predstavlja u umjetničkom projektu koji, baš kao i lokalitet na kojem je izveden – ostavlja bez daha!

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime